زمان مطالعه :
۴ دقیقه
کنترل اسناد ملک

کنترل اسناد ملک

آنچه می خوانید...

کنترل اسناد ملک

در زمان خرید مسکن چه مدارکی باید کنترل شود ؟بهترین راه برای استعلام سند ملک چیست؟ آیا شما هم تصمیم به خرید ملک دارید ؟ متاسفانه امروزه از اطراف خبرهایی در رابطه با کلاهبرداری در رابطه با خرید املاک از گوشه و کنار به گوش می رسد، چگونه می توان  بدون هیچ نگرانی برای خرید ملک اقدام کنیم؟ بهترین راه برای کنترل اسناد ملک چیست ؟ آیا در زمان خرید ملک حتما باید با  یک وکیل ملکی مشورت کرد ؟

کنترل اسناد ملک در زمان خرید

اسناد و مدارک را می توان به دو بخش اصلی تقسیم بندی کنیم، اسناد و مدارک مربوط به ملک، اسناد و مدارک مربوط به هویت فروشنده.

زمانی که خریدار تصمیم به خرید یک ملک می کند، باید قبل از آنکه قرار داد و یا مبایعه نامه امضا شود، حتما باید سند ملک همراه با موقعیت فیزیکی ملک مقایسه شود. همچنین  نباید تنها به سند اکتفا کنید، لازم است از فروشنده، سند تفکیکی ملک را هم درخواست کنید، دلیل آن هم در این است که مشخصات دقیق پارکینگ، انباری و… به صورت تفکیکی نوشته شده است . دیده شده است که برخی از ملک ها، در سند آن ها به طور مثال پارکینگ شماره 1 قید شده است، اما به صورت عملی از یک پارکینگ دیگری استفاده می شود و خریدار هم با این تصور که ، پارکینگ شماره 1 متعلق به او است، ملک را خریداری می کند  و و بعد ها همسایه ای دیگر نسبت به پارکینگ مدعی است، در نتیجه حتما به شماره پارکینگ، شماره انباری و موقعیت ملک توجه کنید .

کنترل اسناد ملک
کنترل اسناد ملک

شرایط خرید ملک های بازداشتی

در صورتی که سند ملک به صورت دفترچه ای و منگوله دار باشد ، باید آخرین صفحات مربوط به نقل و انتقال را مطالعه کنید  و بررسی کنید که آیا این ملک دارای وام است یا خیر، آیا بازداشتی است یا خیرو… زیرا املاک  بازداشتی برطبق قانون، قابل فروش نیستند و انجام معامله نسبت به اموال بازداشتی باطل است . زمانی که مبایعه نامه ای تنظیم شود و حتی  فروشنده تعهد کتبی هم بدهد که برای رفع بازداشت اقدام می شود، در صورتی که در طی معامله پول و وجه منتقل شود و فروشنده نتواند رفع بازداشت کند، خریدار حتی در دادگاه هم نمی تواند فروشنده را الزام به تنظیم سند کند. زیرا این معامله باطل بوده و تنها می تواند پول خود را طلبه کند . در نتیجه قبل از انجام معامله باید بررسی های لازم صورت گیرد .

گروه حقوقی وکلای پیروز ،قبول دعاوی و مشاوره تخصصی در زمینه ملکی، علائم تجاری، خانواده و اختلافات ناشی از قرارداد
تنظیم قرارداد شرکت های خصوصی و دولتی
021-26641878 آدرس اینستاگرام

فروش ملک های وام دار

ممکن است فروشنده این طور مدعی باشد که ملک مورد نظر مقداری وام داشته، به طور مثال 50 میلیون وام مورد نظر بوده که 20 میلیون آن پرداخت شده و تنها 30 میلیون از وام باقی مانده است . در این شرایط خریدار نباید به اظهارات شفاهی فروشنده و یا مشاور املاک اکتفا کنید، بهتر است خود شخص مستقیما به بانک مورد نظر مراجعه کند و بعد از بررسی مشخصات ملک، می توان یک استعلام  شفاهی انجام داد، که چقدر وام دریافت شده و چقدر از این مقدار پرداخت شده است .

بررسی مشخصات ملک

منظور از این مورد این است که به طور کامل بررسی شود که آیا پارکینگی که به ملک تعلق داده شده است، آیا پارکینگ مزاحم است یا خیر، بررسی از نظر متراژ و… حتما مواردی که فروشنده ادعا می کند را مطابق با سند تطبیق دهید .

اگر در سند قید نشده بود، در صورت سند تفکیکی باید موارد بررسی گردد و با واقعیت تطبیق داده شود .

همچنین برخی از ساختمان ها در شرایطی قرارگرفته اند  که ازنظر شهرداری و ثبتی دارای مشکلاتی هستند، که باعث می شود در زمان  انتقال سند مشکل ایجاد کند .

در نظر بگیرید ملکی در 5 طبقه ساخته شده است، که طبقه همکف مربوط به پارکینگ و انباری باشد، اما زمانی که فروشنده مراجعه می کند، طبقه همکف مسکونی است، در این شرایط نباید فریب بخورید زیرا هیچگاه شهرداری این مجوز را صادر نمی کند .  حتی المقدرو از انجام معامله نسبت به ملک های مشکل دار و ملک هایی که مدارک آن دارای این چنین اشکالاتی است ، خودداری کنید . توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما قبل از خرید ملک و تنظیم مبایعه نامه با یک وکیل خود در تهران مشورت کنید .

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *