زمان مطالعه :
۷ دقیقه
مطالبه مهریه بیش از 110 سکه !

مطالبه مهریه بیش از 110 سکه !

آنچه می خوانید...

با بالا رفتن آمار طلاق، شایعه هایی در خصوص مهریه و شرایط گرفتن آن در بین افراد شنیده می شود. اینکه افرادی که مهریه های سنگین دارند نمی توانند مهریه خود را بگیرند و مواردی از این قبیل، که باعث ایجاد سوال هایی برای مردم شده است، اما تعداد سکه مجاز مهریه چقدر است؟ گروه حقوقی وکلای پیروز به بررسی این موضوع می پردازند.

شرایط گرفتن مهریه بیش از 110 سکه

همانطور که در مقالات قبلی هم گفته شد، مهریه حق طبیعی زن است که مقدار آن بعد از تعیین عقد مشخص می شود. عقد چه دائم باشد و چه موقت مهریه به زن تعلق می گیرد. در عقد نامه بعد از تعیین مقدار مهریه، عندالمطالبه بودن آن مشخص می شود و زوجه می تواند  تنها در صورتی که به طور قانونی مهریه خود را نبخشیده باشد، طلب مهریه از همسر کند. اما طلب مهریه تنها تا سقف 110 سکه  امکان پذیر است، و اگر مهریه ای بالاتر از این مقدار تعیین شده باشد، تنها در صورت  تمایل زوج، می توان مهریه بیش از 110 سکه را دریافت کرد. این بدان معنی است که زوجه می تواند تمام مقدار مهریه را از زوج درخواست کند، اما تنها برای 110 سکه امکان اقدامات کیفری وجود دارد. برای مهریه های سنگین زوجه می تواند مقدار سکه بالاتر از 110 سکه را به عنوان حق از زوج مطالبه کند.

مهریه دختر باکره

بعد از جاری شدن عقد میان زوجین، زن می تواند مهریه را طلب کند و این حق مبنی بر تمکین او به زوج نمی باشد. اما مقدار دریافت مهریه در دختران باکره، با خانم های دوشیزه متفاوت است. مقدار مهریه برای دختران باکره نصف می شود.  این بدان معنی است که  اگر در دوران نامزدی به هر دلیل تفاهم وجود نداشت و تصمیم به جدایی گرفته شود، در صورتی که اعمال زن و شوهری بین طرفین صورت نگرفته باشد و خانم باکره باشد می تواند نصف مقدار مهریه را از زوج درخواست کند. نکته ای که در این شریط وجود دارد این است،  زن در دوران نامزدی حتی در شرایطی که بحث طلاق در میان نباشد می تواند کل مهریه را از همسر خود طلب کند. در این شرایط کل مهریه به او می رسد، اما اگر  بعد از مدتی و در حالت باکره، تصمیم به  جدایی گرفته شود، باید نصف مهریه خود را به همسر پرداخت کند. در نتیجه می توان گفت دریافت نصف مهریه تنها به دلیل باکره بودن دختر است.

مهریه دختران باکره

آیا برای مهریه های بیش از 110 سکه می توان حکم  بازداشت فرد را گرفت؟

ابتدا لازم است تا زوجه دادخواست دریافت مهریه را از دادگاه طلب کند، اگر زوج ناتوان برای پرداخت مهریه باشد و ناتوانی او از طریق دادگاه ثابت شده باشد، راه حلی که وجود دارد این است که مقدار مازاد مهریه قسط بندی شود.

گرفتن حق حضانت دائم فرزند در قبال بخشیدن مهریه

این سوال که آیا می توانیم با بخشیدن مهریه، حق حضانت فرزند را طلب کنیم، از سوالات پرتکرار مراجعین به گروه حقوقی وکلای پیروز است. در حقیقت نگهداری از فرزند و برطرف کردن نیاز های او یکی از حقوق و تکالیف پدر و مادر است. پس هم مادر و هم پدر  این حق را دارند که حضانت فرزند را بر عهده داشته باشند. بر اساس قانون حق حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا سن 7 سالگی با مادر است. اما بعد از رسیدن به سن بلوغ  با پدر می باشد. این قانون بعد از تشخیص مصلحت توسط دادگاه  اجرا می شود. در صورتی که زن مهریه خود را در قبال گرفتن حضانت فرزند ببخشد، دادگاه باید بررسی کند، اینکه آیا مادر صلاحیت نگهداری از فرزند را دارد یا خیر.  بر طبق قانون مدنی اگر زن مهریه خود را تنها در صورت حضانت دائم فرزند ببخشد و از طرفی صلاحیت نگهداری از طفل را نداشته باشد، می توان ملاک  حضانت دائم فرزند برای دادگاه، مطحت فرزند در نظر بگیرد . حضانت طفل و رعایت مصلحت او نمی تواند وجه المصالحه قرار گیرد.

مهریه

پاسخ به سوالات متداول شما

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *