زمان مطالعه :
۲ دقیقه

قولنامه املاک چیست ؟

آنچه می خوانید...

قولنامه املاک چیست و اعتبار آن چه میزان است ؟

قولنامه سند عادی است که  بین خریدار و فروشنده ملک تنظیم میگردد تا بدین وسیله مقدمات تنظیم سند رسمی در دفترخانه فراهم گردد زیرا تنظیم سند رسمی در دفترخانه مستلزم مواردی مثل اخذ مفاصا حساب مالیاتی و گواهی پایان کار ساختمان می باشد . معمولا در قولنامه مبلغی به عنوان پیش پرداخت تعیین می گردد و الباقی مبلغ در زمان تنظیم سند در دفترخانه پرداخت می شود در اکثر موارد برای طرف متخلف ( عدم پرداخت ثمن از ناحیه خریدار یا عدم تنظیم سند از ناحیه فروشنده ) خسارت روزانه به عنوان عدم ایفای تعهد تعیین می گردد . قولنامه با توصیف یاد شده بر اساس ماده 10 قانون مدنی برای طرفین آن الزام آور می باشد و در صورت تخلف می توان الزام وی را به ایفای تعهد  از دادگاه تقاضا نمود.

گاهی نیز اتفاق می افتد که به دلیل موانع قانونی امکان تنظیم سند رسمی برای برخی املاک وجود ندارد مثل اینکه تفکیک یا افراز  (در خصوص املاکی که مشاع بین چند شریک می باشد ) ملک به صورت قانونی انجام نشده اما ملک به صورت قطعات تفکیک شده یا مفروض شده به فروش می رسد و در اصطلاح عامیانه به آن فروش قولنامه ای می گویند این نوع قولنامه ها که متضمن بیع می باشند و در واقع این اسناد مبایعه نامه هستند  با مواد 46 و 47 قانون ثبت مغایر می باشند و این نوع قولنامه ها ( به عبارت صحیح تر مبایعه نامه ها ) خلاف قانون می باشند و طبق ماده 48 قانون ثبت داگاه ها نباید آنها را بپذیرند .

 

 

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *