زمان مطالعه :
۵ دقیقه
قانون مبارزه با قاچاق

قانون مبارزه با قاچاق

آنچه می خوانید...

آیا در مورد قاچاق کالا چیزی می دانید؟ این کار باعث می شود هزاران نفر در کشور طعم تلخ بیکاری و فقر را بچشند، چه به روز کسب و کار های داخلی که نمی آورد. تمامی تولید کننده گان داخلی آسیب دیده خواهان مطالبه حق شان با به کار گیری قانون هستند. در مورد قاچاق انسان، ارز و مواد مخدر هم همین مقادیر ضرر و زیان به پایه های اقتصادی کشور وارد می شود. شاید عامه مردم در مورد قوانینی مربوط به قاچاق کالا، ارز، انسان، مواد مخدر، اطلاعی نداشته باشند، به همین دلیل گروه حقوقی وکلای پیروز بر آن شده است تا با ارائه اطلاعاتی در حد وسع در جهت ارتقا سطح آگاهی بخشی های عمومی گامی برداشته شود.

مختصر از قاچاق کالا و ارز

بر اساس ماده 1 قانون اصطلاح قاچاق کالا و ارز بدین معنا است که هر عملی که باعث نقض قوانین مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود، بر اساس قانون مذکور قاچاق نامیده می شود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته می شود و آثاری از این قاچاق در هر نقطه از کشور باشد کشف و اعمال قانون می شود.

*کالا: هر چیزی که در عرف ارزش مالی داشته باشد.

*ارز: پول رایج تمام کشور ها چه به صورت وجه نقدی و مکتوب و چه به صورت الکترونیکی است و مبادلات مالی ارزش دارد.

*تشریفات قانونی: شامل اقداماتی در خصوص اخذ و تحویل کالا یا ارز می شود و برای انجام این اقدامات قانونی به مراجع ذی صلاح مراجعه می کنند تا صحت آن مشخص و تایید شود.

*کالا های ممنوعه: جزء کالای هایی است که ورود و خروج آن موجب نقض قانون است و ممنوعه اعلام شده است.

*کالا های مجاز و مشروط: کالاهای هستند که ورود و خروج آن علاوه بر تشریفات قانونی نیازمند کسب مجوز رسمی از مراجعه مربوطه است.

*کالا های مجاز: کالا هایی هستند که رعایت تشریفات قانونی برای وارد و خارج کردن آن کافی است و دیگر نیاز به کسب مجوز رسمی دیگری ندارد.

*ارزش کالای قاچاق ورودی: عبارت است از مجموع مقادیر هزینه های حمل و نقل و قیمت آن ها به علاوه حقوق ورودی در زمان یافتن و سایر هزینه ها که به آن کالا تا زمان و محل کشف آن ملحق می شود و طبق بالاترین نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی در زمان کشف کالا محاسبه می گردد.

قاچاق سازمان یافته چیست و قاچاقچی کیست؟

یکی از جرائمی است که با مجازات بسیاری همراه است و به صورت برنامه ریزی شده و با هماهنگی های تیمی و سر تیم انجام می شود. قاچاقچی هم کسی است که به صورت حرفه ای و تیمی بیش از سه مرتبه کالا، ارز و هر چیزی که دارای ارزش باشد را به صورت غیرقانونی وارد یا خارج از کشور کند.

قانون مبارزه با قاچاق

به منظور سهولت در امر کشف و مجازات قاچاقچیان تمامی نهاد های مربوطه کشور اقدام به تشکیل ستادی با عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا کرده اند تا بتوانند با جلوگیری از قاچاق کالا، ارز، انسان خسارات وارده به پایه های اقتصادی کشور کاهش یابد و اقتصاد کشور جان دوباره ای بگیرد. بر اساس ماده ۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمامی نهاد های عضو ستاد مبارزه با قاچاق در کنار وظایف ذاتی شرح شده وظایف دیگری هم دارند که شامل انجام اقدامات زیر می باشد:

  • نظم بندی و رشد ساختار سازمانی و تخصصی با بودجه و امکانات تحت پوشش برای هماهنگی هر چه بهتر و پیگیری تمامی امور مربوطه به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • برگزاری مانور های سراسری و کارگاه های آموزش محور برای نهاد های کاشف محموله قاچاقی
  • یافتن نقاط آسیب پذیر مجموعه و نظارت حداکثری بر مسیر های ورودی و خروجی کشور که کار عمده مرزبانان دلیر و غیور کشور است.
  • به کارگیری افراد با تجربه و متخصص در این زمینه به صورت موقت به منظور ارتقا سطح کیفیت ستاد مبارزه با قاچاق
  • احداث واحد مربوط به جمع آوری گزارش های مردمی در مناطق مشکوک و آسیب پذیر در مورد قاچاق به صورت میدانی و حضوری

اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس

اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شواری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

اگر کالای قاچاق شود مجازات علاوه بر این که متوجه قاچاقچی خواهد شد صاحب کالا یا ارز را هم در بر می گیرد. به طور خلاصه مجازات برای شخص حامل و صاحب کالا یا ارز قاچاق تعیین می شود.

قاچاق کالا و ارز یکی از معضلات اصلی کشور است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستادی است که اعضای آن وزرای مختلف کشور هستند و توصیه می شود در خصوص پیگیری این موضوع در روش خود تغییراتی ایجاد کنند و از افراد متخصص کمک بگیرند.

پیشگیری از قاچاق

طبق ماده ۱۱ قانون اساسی راه کار های برای پیشگیری از قاچاق کالا ارائه و عملی شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد تعداد زیادی شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های و جرائم قاچاق کالا
  • اختصاص شعب مخصوص برای تخصیص رای تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز که از افرادی مجرب تشکیل شده است.

در آخر می توانیم بگوییم با مصوبات قانون جمهوری اسلامی افراد مجرم به جزای کار خویش می رسند و تمامی دستگاه های منتخب در جهت کنترل و پیشگیری از قاچاق کالا تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته اند تا قاچاقچیان در امان نباشند این گونه می توان پایه های اقتصادی کشور محکم و استوار ساخت. بهتر است برای دریافت مشاوره های حقوقی خود از وکیل خوب در تهران کمک بگیرید تا با آشنایی با قوانین در انجام کارهای خود سهولت داشته باشید.

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *