زمان مطالعه :
۷ دقیقه
طلاق سفید چیست؟

طلاق سفید چیست؟

آنچه می خوانید...

ازدواج کردن یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در زندگی هر فردی رخ می دهد. تصمیم گیری برای این اتفاق مهم بسیار حساس و پیچیده است زیرا که تصمیمی است برای تمام عمر.

در این نوشتار برآنیم که به موضوعی بپردازیم که این روزها در کشورما به آن بیشتر پرداخته می شود و صحبت هایی را در این زمینه می شنویم. آن موضوع طلاق سفید است.

اگر در این زمینه سوالاتی دارید و یا دقیقا نمی دانید طلاق سفید به چه پدیده ای در جامعه ما اشاره دارد در این نوشتار همراه ما باشید. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده بتواند تا حد زیادی  پاسخگوی پرسش های شما باشد.

طلاق سفید

زمانی که شما تصمیم می گیرید با کسی ازدواج کنید در واقع متعهد می شوید از آن زمان تا آخر عمر در کنار آن فرد زندگی مشترکی داشته باشید و در بسیاری از شرایط همراه و یاور شریک تان باشید.

زندگی مشترک یعنی رابطه عاطفی، یعنی اهداف مشترک یعنی تعهد جنسی به همسر و…

هرگاه در یکی از بخش ها این همراهی از بین برود رابطه زناشویی زن و مرد با مشکل روبرو می شود. گاها در نقطه ای از زندگی زن و شوهر تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند ولی در مواردی ( که این روزها ابدا آمار کمی ندارد) طلاق در شناسنامه ثبت نمی شود. بلکه طلاقی است که می توان در نحوه زندگی زن و شوهر مشاهده نمود.

این طلاق در هیچ یک از دفاتر ثبت احوال ثبت نگردیده است ولی زندگی مشترک هم هیچ گونه علائم و نشانه ی زندگی زناشویی سالم و با کیفیت را نیز ندارد.

علت طلاق سفید


یکی از مهم ترین دلایل طلاق عاطفی عدم رضایت زوجین از زندگی زناشویی است. شناخت زوجین از یکدیگر و برطرف کردن مشکلات می تواند مانع طلاق عاطفی آنها شود.

علائم و نشانه های طلاق سفید

  • عدم داشتن رابطه جنسی

یکی از مهم ترین راه هایی که می توان به طلاق سفید بین زوجین پی برد این است که آنها مدت ها است رابطه ی جنسی باهم ندارند.

  • عدم تفاهم و افزایش مشاجره های کلامی

از دیگر نشانه های طلاق سفید این است که زن و مرد احساس می کنند دیگر صحبت همدیگر را نمی فهمند و با کوچکترین سخنی از کوره در می روند و تصور می کنند دیگری در صدد هست وی را تخریب شخصیتی کند و یا زور گویی کند.

  • عدم روابط گرم و صمیمی

مثلا در مواردی مشاهده شده است که زن و شوهر مدت هاست که سر یک میز با هم غذا نخورده اند و یا اینکه مدت هاست به مسافرت نرفته اند. یا همچون گذشته در خصوص موضوع مشترکی که قبل تر ها مورد علاقه هردوی آنها بود با هم مکالمه ای نداشته اند.

  • عدم احساس امنیت

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در زندگی زناشویی سالم رخ می دهد این است که طرفین در کنار یکدیگر احساس خوشایندی دارند و تا حد زیادی می توانند به یکدیگر اعتماد داشته باشند و از کنار هم بودن لذت ببرند.احساس امنیت منجر به این اتفاق می شود که تمامی رازهای خودشان را به یکدیگر بازگو می کنند و از هم طلب کمک دارند. اما زمانی که طلاق سفید رخ داد دیگر خبری از رازگویی و اعتماد به هم وجود نخواهد داشت و نسبت به هم غریبگی حس می کنند.

 

طلاق سفید چه آسیب هایی را به خانواده وارد می سازد؟

یکی از مهم ترین آسیب هایی که طلاق سفید برای خانواده ها دارد این است که بی اخلاقی و بی بند باری در خانواده به وجود می آید. درواقع تصور کنید مردی که به زن خود احساسی ندارد برای رفع نیاز های جنسی خود وارد رابطه های فرازناشویی می شود و همین امر موجب می شود طرف دیگر رابطه یعنی زن به جهت عدم تعهد همسرش این اجازه را به خود بدهد که خود هم وارد رابطه ای شود تا به نوعی یا تلافی کار همسرش را انجام دهد و یا اینکه برای پرکردن خلاء روانی و روحی خود از مردی غیر از همسرش کمک بگیرد. در این مواقع می بینیم بچه های این خانواده با آسیب هایی جدی روبرو خواهند بود.

گروه حقوقی وکلای پیروز جمعی از بهترین وکلایی است که در تلاش اند در زمینه های مختلفی که به مسائل حقوقی مربوط می شود کمک های شایانی را به هموطنان ارائه کنند.

یکی از انواع خدماتی که می توان از این گروه حقوقی موفق و معروف دریافت کرد این است که در زمینه روابط عاطفی وزناشویی خود مشاوره هایی را دریافت کنید و در صورتی که اقداماتی قانونی را برای حل مشکلات تان نیاز داشتید از مشاوره های اینان کمک بگیرید.

ارائه نکاتی در زمینه طلاق سفید

  • از دیگر نام هایی که برای طلاق سفید نام می برند طلاق عاطفی است که در بالا تمامی نشانه های این طلاق عاطفی را برشمردیم.
  • متاسفانه در کشورهایی که ازدواج را امری مقدس می دانند و طلاق برایشان نوعی شکست تلقی می شود آمار طلاق عاطفی زیاد است. بدین معنا که زوجین از ترس بدنامی و رسوایی تن به زندگی مشترکی می دهند که هیچ عاطفه و احساسی به شریک شان ندارند و صرفا زیر یک سقف یکدیگر را تحمل می کنند.
  • پرداختن به طلاق عاطفی و ارائه راه حل برای برون رفت از آن متاسفانه در کشور های جهان سومی در اولویت قرار ندارد و زوجین نیز خودشان در پی راه چاره ای نیستند.

نتیجه گیری

در این مقاله قصد داشتیم بسیاری از توصیه ها و نکاتی که به زنان و مردان در جلسات مشاوره روان شناسی و یا مشاوره حقوقی به آنها ارائه می شد را بیاوریم تا روشنگری ایجاد شده بتواند مسیر درستی را پیش پای زوجین قرار دهد.

از مهم ترین تلاش های بهترین وکلای ایران و نیز بهترین روان شناسان این است که افراد را در این زمینه کمک کنند تا بهترین تصمیم اتخاذ گردد. امیدواریم ما هم توانسته باشیم در این راه قدمی هرچند کوچک برداریم.

سوالات متداول

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *