زمان مطالعه :
۵ دقیقه
طلاق در دوران بارداری

طلاق توافقی در دوران بارداری

آنچه می خوانید...

به طور کلی می توان گفت که یکی از مسائل مهم در هنگام جدایی و طلاق، بارداری زن است. بارداری زن در هنگام توافقات برای طلاق توافقی یک مسئله بسیار مهم تلقی می شود و باید برخی موارد در هنگام طلاق مشخص شود. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات مهمی را خصوص طلاق توافقی در دوران بارداری در اختیار شما قرار دهیم.

طلاق در دوران بارداری

شرایط طلاق توافقی در دوران بارداری چیست؟

همانطور که گفته شد بارداری زن در هنگام طلاق توافقی یکی از مسائل مهم به شمار می رود و برای طلاق در هنگام بارداری زن  شرایط خاصی وجود دارد.

همچنین برای طلاق توافقی باید مواردی مانند نفقه زن باردار، هزینه وضع حمل و نحوه نگهداری فرزند و حضانت کاملا مشخص شود.

در واقع در هنگام مراجعه زوجین به دادگاه خانواده و درخواست طلاق توافقی در ابتدا مدارکی از زوجین خواسته می شود که گواهی عدم بارداری زنان یکی از مدارک مهم برای ثبت طلاق است.

اگر زن باردار باشد و زوجین خواستار طلاق توافقی باشند شرایط متفاوت تر است.

در این شرایط پدر به دلیل آنکه وظیفه حمایت مالی از فرزندان را دارد  تمامی هزینه های فرزند پس از تولد طبق قانون بر عهده پدر است.

همچنین هزینه و شرایط وضع حمل مادر نیز طبق قانون کاملا بر عهده پدر است و این مسائل باید مشخص شده و در طلاق نامه ثبت شود تا طلاق توافقی صورت بگیرد.

نحوه طلاق توافقی در دوران بارداری

به طور کلی برای درخواست طلاق توافقی در هنگام بارداری و دوره دیگر تفاوتی وجود ندارد.

زوجین باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق توافقی دهند.

همچنین برای تایید دادخواست طلاق توافقی توسط دادگاه خانواده، زوجین باید به مشاوری که از سوی قوه قضاییه معرفی می شود مراجعه کنند و پس از گذراندن جلسات مشاوره اگر زوجین همچنان تصمیم به طلاق داشتند، باید مجددا به دادگاه خانوده برای درخواست طلاق مراجعه کنند.

نفقه و عده زن باردار پس از طلاق توافقی به چه صورت است؟

به طور کلی ماده 1154 قانون مدنی بیان می کند که: “عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت انقضاء ان در مورد زنان باردار و حامله تا زمان وضع حمل وی است”

این به این معنی است که طبق قانون عده زن باردار پس از طلاق تا زمان وضع حمل زن و زایمان است.

به طور مثال اگر طلاق در ماه اول بارداری صورت بگیرد مدت عده زن هشت ماه است یعنی تا ماه اخر بارداری و زایمان و یا اگر طلاق در هشت ماهگی بارداری صورت گیرد، عده زن یک ماه است.

به همین سبب نیز تا زمان زایمان به زن نفقه تعلق می گیرد و عده زن پس از بارداری تمام شده و زن می تواند فورا با شخص دیگری ازدواج کند.

همچنین لازم است بدانید که تا زمانی که عده زن به پایان نرسد و زن وضع حمل نکند نمی تواند با شخص دیگری ازدواج کند.

حضانت فرزند متولد شده پس از طلاق توافقی

همچنین طبق قانون برای فرزندان طلاق توافقی در دوران بارداری قوانینی تعیین شده است.

طبق قانون حضانت فرزند پس از طلاق توافقی در دوران بارداری، تا سن 7 سالگی بر عهده مادر است و هزینه های فرزند بر عهده پدر است.

 مادر تا سن 7 سالگی حضانت فرزند را بر عهده  دارد یعنی فرزند باید پیش مادر بماند و تا آن سن پدر باید تمامی هزینه های فرزند را بر عهده بگیرد.

همچنین در شرایطی که مادر در هنگام طلاق حضانت فرزند را به پدر بدهد، حضانت و نفقه فرزند بر عهده پدر خواهد بود.

در صورتی که فرزند زن باردار پس از طلاق پدر نداشته باشد  یعنی پدر فرزند در قید حیات نباشد و یا مفقود شده باشد، نفقه باید توسط جد پدری پرداخت شود و جد پدری باید هزینه فرزند را بر عهده بگیرد و همچنین عهده دار سرپرستی فرزند است.

نتیجه گیری

از لحاظ قانونی در دوران بارداری زن می‌تواند به صورت توافقی و یا غیر توافقی طلاق بگیرد. به یاد داشته باشید که حقوق مالی زن باید در توافق نامه طلاق قید شود. در صورت باردار بودن زن در دوران طلاق مواردی مانند نحوه وضع حمل، سرپرستی فرزند و نفقه زن باردار نیز باید در نظر گرفته شود.

سوالات رایج در مورد طلاق در دوران بارداری

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *