زمان مطالعه :
۱۲ دقیقه
طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن

آنچه می خوانید...

مراحل طلاق از طرف زن

برخی از مردم تصور می کنند که طلاق تنها  از طرف مرد امکان پذیر است ، در حالی که طبق قانون مدنی، در صورتی که ادامه زندگی موجب عسر و حرج زن باشد، زن می تواند  تقاضای طلاق داشته باشد . حتما  این سوال برایتان پیش می آید که عسر و حرج به چه معناست؟

در پاسخ باید گفت عسر و حرج وضعیتی است که ادامه زندگی  زن را با مشقت و سختی  همراه کند و تحمل زندگی برای فرد مشکل باشد .  برخی  از نمونه های عسر و حرج که در قانون ذکر شده اند، عبارتند از  ترک و رها کردن  زندگی  خانوادگی توسط شوهر، حبس به 5 سال یا حتی بیشتر یاضرب و شتمی که قابل تحمل توسط زن نباشد .

همه این ها به صورت نمونه هستند و به طور کلی اگر برای دادگاه به اثبات برسد که ادامه زندگی  برای زن، آن را با مشقت و سختی  زیاد مواجه می کند ، دادگاه می تواند زن را مشمول عسر و حرج دانسته و حکم طلاق زن را صادر نماید .

همچنین زن می تواند با توجه به اختیاراتی که شوهر در  ضمن عقد به همسر خود داده است،یعنی  شروطی را در سند نکاحیه امضا کرده  باشد، در این موارد دادگاه زوج را  الزام به طلاق نمی کند  و این زوجه است که از وکالت خود برای طلاق استفاده می کند  و خودش را مطلقه می کند .

همچنین معمولا زمانی که خانم ها  به  دادگاه برای طلاق مراجعه می کنند، مجبور می شوند بخشی از مهریه  یا حتی همه آن را ببخشند و تنها  به دلیل اخلاق بد و ناسازگاری همسر درخواست طلاق دارد، این موارد هم در بخش عسر حرج  زن است و دادگاه این تشخیص را می دهد  که زن با بخشیدن تمام حقوق  خود،  حتما در مشقت و سختی قرار گرفته  است .

طلاق از طرف مرد

یکی از موارد طلاق، طلاق از طرف مرد است، به این معنی که زن  رضایتی برای طلاق ندارد و مرد  تنها با اقدامی  یک طرفه درخواست برای طلاق می کند .

از آنجا که در قانون حق طلاق با مرد می باشد، ادله محکمی برای مطلقه کردن  زن نیاز نمی باشد  و به گونه ای   اعمال حق می کند .  مرد برای  صادر کردن طلاق لازم است تا کلیه حقوق زن را پرداخت کند، حقوق زن هم  شامل مهریه،  نفقه، اجرت المثل ایام مشترک زندگی، نصف اموال  و نفقه می باشد .

طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن

بر اساس قوانین ایران، زن تنها در صورت وجود شرایط خاصی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و در صورتی که این شرایط فراهم نباشد و شوهر با درخواست طلاق زن موافق نباشد، زن قادر به اعلام جدایی نخواهد بود. البته شایان ذکر است که وجود هر یک از شرایطی که در زیر به بیان آن ها می پردازیم برای امکان طلاق کافی است و نیازی به وجود چند شرط نمی باشد. ضمن این که با وجود این شرایط، دیگر نیازی به کسب موافقت مرد برای حکم طلاق نخواهد بود. این شروط 12 گانه برای طلاق از سوی زن در سند ازدواج درج شده و زوجین در زمان عقد آن ها را امضا کرده اند.

  1. در صورتی که شوهر بیش از 6 ماه از پرداخت نفقه به زوجه و یا دیگر حقوق واجب زن، خودداری کرده باشد.
  2. در صورتی که بد رفتاری مرد ادامه زندگی را برای زن ناممکن کند.
  3. ابتلای مرد به بیماری های مسری و غیر قابل درمانی که ممکن است سلامت زن را به خطر بیندازد.
  4. جنون مرد یکی دیگر از شرایط امکان طلاق از سوی زن است.
  5. مشغول بودن مرد به حرفه و شغلی که به آبرو و حیثیت زن و همچنین مصالح خانوادگی او لطمه بزند.
  6. محکومیت قطعی مرد به حداقل 5 سال زندان و یا مجازات نقدی که او نتواند پرداخت کند و منجر به حداقل 5 سال حبس او شود.
  7. اعتیاد یکی دیگر از شرایط طلاق از سوی زن است. هر گونه اعتیادی که به زندگی زناشویی لطمه بزند و زندگی را برای زن سخت کند (منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزندان شود) می تواند شرط کافی برای طلاق از سوی زن باشد.
  8. ترک منزل از سوی مرد به مدت 6 ماه و بدون عذر موجه یکی دیگر از شرایط طلاق است که زن می تواند بدون حضور همسر، طلاق غیابی بگیرد.
  9. محکومیت قضایی شوهر به دلیل ارتکاب جرم و اجرای هر گونه حکم و مجازاتی برای او که به حیثیت زن لطمه وارد کند. تشخیص امکان طلاق به دلیل این مورد، طبق نظر دادگاه و با توجه به وضعیت و موقعیت زن است.
  10. بچه دار نشدن مرد بعد از 5 سال و عقیم بودن او و تایید صحت این موضوع از سوی مراجع مربوطه یکی دیگر از شرایط طلاق از سوی زن است.
  11. مفقود الاثر شدن شوهر به مدت حداقل 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه، امکان صدور حکم طلاق به درخواست زن را فراهم می کند.
  12. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول امکان گرفتن طلاق از سوی زن را فراهم می کند.

در صورت وجود هر یک از شرایط بالا می توانید با مراجعه به بهترین وکیل حقوقی در تهران اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

مراحل طلاق از طرف زن

در صورتی که درخواست طلاق به صورت  توافقی نباشد و  زن  حق وکالت طلاق را نداشته باشد، زوجه  لازم است درخواست طلاق را به دادگاه  ارسال کند ، بعد از ارسال درخواست، طرفین این حق را دارند  که در فرجه 20 روز تجدید نظر داشته باشند .  بعد از گذشت مهلت 20 روز  پرونده به دیوان  عالی کشور ارسال می شود .

حق زن برای عدم رابطه با شوهر در صورت دریافت نکردن مهریه

یکی از حقوقی که برای خانم ها در قانون مدنی در نظر گرفته شده است، این  است که بعد از ازدواج  در صورتی که  مهریه خانم به صورت  حال قید شده باشد، خانم این  حق را دارد که از رابطه با همسر  امتناع کند  و این امر  عدم تمکین زن، محسوب نمی شود، همچنین در این مدت شوهر ملزم به پرداخت نفقه  به زن می  باشد.

البته اگر بعد از ازدواج زن به میل خود با شوهر رابطه داشته باشد دیگر نمی تواند از حق فوق استفاده کند  و اگر بعد از آن از شوهر تمکین ننماید، نفقه به وی تعلق نخواهد گرفت. البته روشن است که حتی در این صورت حق مطالبه مهریه از بین نخواهد رفت .

طلاق

معامله به قصد فرار از مهریه

اشخاصی که طلب از افراد دیگر دارند و یا خانم هایی که برای مهریه خود اقدام می کنند، اغلب این پرسش برای آن ها پیش می آید که، اگر  بدهکار یا همسر، اقدام به انتقال اموالش به نام دیگری کند، آیا اموال انتقال یافته قابل استرداد هستند یا خیر؟

در پاسخ  می توان گفت، بر اساس قانون مدنی، اگر این حکم ثابت شود که معامله تنها به قصد فرار از دین و به طور صوری انجام شده است، معامله  باطل و  مال قابل استرداد می باشد و از جمله اینکه مال به نزدیکان فرد انتقال داده شود و پول یا مال دیگری از انتقال گیرنده دریافت نشده باشد، همگی دلیل بر صوری بودن معامله قلمداد می شود،همچنین بر اساس قانون جدید محکومیت های مالی انتقال مال با قصد فرار از دین هم برای انتقال دهنده و هم برای انتقال گیرنده می تواند همراه با مجازات حبس باشد .

لازم به ذکر است ، که پرونده های طلاق اگر  که مخالفت زوجین  را همراه داشته باشد،  بسی طولانی است  و  لازم است  صبر و تحمل بسیاری داشته باشید . گروه حقوقی وکلای پیروز می توانند به شما در  رسیدن به اهداف  و حقوق شما  کمک کنند .

سوالات متداول در مورد طلاق از طرف زن

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *