زمان مطالعه :
۳ دقیقه
شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

آنچه می خوانید...

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

بسیاری از افراد ممکن است برای مطالبه خسارت دیرکرد در پرداخت یا همان خسارت تاخیر تادیه دچار مشکل شوند و ندانند که این خسارت از چه تاریخی قابل مطالبه می باشد و تحت چه شرایطی میتوانند آن را درخواست نمایند به عمین علت می پردازیم به وجه حقوقی موضوع تا راهنمایی باشد در مطالبه درست خسارت تاخیر تادیه .مطابق ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی چنانچه موضوع دعوی دین و از نوع وجه رایج باشد و با مطالبه داین و تمکن مدیون ،مدیون از پرداخت امتناع نماید در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا پرداخت و پس از مطالبه طلبکار دادگاه خسارت را مورد محاسبه و حکم قرار خواهد داد مگر طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست ؟
شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

بنابراین شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه به شرح زیر است :

  • موضوع دعوی دین و از نوع وجه رایج باشد
  • داین پس از سررسید وجه را مطالبه کرده باشد
  • مدیون توانایی یا تمکن پرداخت داشته باشد و نپردازد
  • شاخص قیمت سالانه پس از سررسید و مطالبه تغییر فاحشی نموده باشد.

پس در صورتی میتوان خسارت تاخیر تادیه از خوانده (طرف دعوی) گرفت که دعوی ما راجع به وجه باشد و ما بعد از سررسید آن را مطالبه کرده باشیم اگر قبل از تاریخ سررسید ،وجه را مطالبه کرده باشیم دعوی ما رد می شود و همچنین اگر بعد از سررسید طرف پرداخت نکند و ما هم مطالبه نکنیم با اینکه طرف موظف بوده در تاریخ سررسید دین را ادا نماید اما خسارتی به عدم پرداختش تعلق نمی گیرد و فقط اصل وجه قابل مطالبه خواهد بود . از طرفی اگر مدیون قادر به پرداخت نباشد و این عدم توانایی یا اعسار در دادگاه ثابت شود چون ممتنع از پرداخت نبوده و تمکنی نیز نداشته است دعوی مطالبه خسارت تاخیر تادیه علیهش رد خواهد شد.در نهایت ارزش وجه باید از تاریخ سررسید و مطالبه تا تاریخ پرداخت کاهش یافته باشد.

گروه حقوقی وکلای پیروز ،قبول دعاوی و مشاوره تخصصی در زمینه ملکی، علائم تجاری، خانواده و اختلافات ناشی از قرارداد
تنظیم قرارداد شرکت های خصوصی و دولتی
021-26641878 آدرس اینستاگرام

نکته مهم در این ماده اعتباری است که قانونگذار برای مصالحه بین طرفین قائل شده است البته باید توجه داشت مصالحه مورد اشاره نمی تواند مبلغی بیشتر از شاخص تورم را برای خسارت تاخیر تعیین نماید چرا که این عمل ربای قرضی است و بی اعتبار است و چنانچه طرف نپردازد امکان مطالبه آن از طریق قانونی ممکن نخواهد بود. در حقیقت تعیین خسارت تاخیر تادیه به جهت جبران کاهش ارزش پول یا همان و جه رایج است و نه خسارتی بیش از آن.

پرسشی که مطرح می شود این است که مطابق ماده 522 ، خسارت تاخیر تادیه ، راجع به وجه است حال چنانچه خسارتی به اموال وارد شده باشد آیا متضرر میتواند خسارت تاخیر مطالبه نماید ؟

پاسخ این پرسش خیر است اما یک راه حل دارد و آن اینکه ابتدا باید خسارت وارده به اموال مورد حکم قطعی قرار گیرد تا دین شخص به پرداخت خسارت مسجل گردد سپس از تاریخ صدور حکم قطعی در صورت نپرداختن مشمول خسارت تاخیر خواهد شد.

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *