زمان مطالعه :
۶ دقیقه
حکم فروش ملک مشاع در دادگاه

حکم فروش ملک مشاع در دادگاه

آنچه می خوانید...

آیا شما هم در مالکیت یک مغازه، خانه، زمین، باغ شریک دارید؟ آیا با شریک خود در خصوص چگونگی بهره برداری از ملک شراکتی تان به اختلاف نظر رسیده اید؟ آیا شریک شما در خصوص واگذاری حق شراکت خود در قبال دریافت پول هیچ گونه همکاری با شما ندارد؟ آیا شریک شما علاوه بر اینکه حق خود را نمی فروشد حق شما را نیز نمی خرد تا بتوانید به یک سرمایه گذاری مستقل دست یابید؟در این مقاله در صدد هستیم به پاسخ گویی به چنین مشکلاتی بپردازیم.

ملک مشاع چیست؟ 

ملک مشاع به هر آن چیزی گفته می شود که امکان مالکیت بر آن وجود دارد. ولی این مالکیت به شکل شراکتی است. بدین معنا که مثلا زمین، خانه، باغ، و …. توسط دو یا چند نفر خریداری شده است و تحت مالکیت آن هاست. گاها این ملک مشاع یا هر آنچه که اشخاص بتوانند آن را به لیست دارایی ها و سرمایه هایشان بیفزایند شئ ای گرانبهاست.

حال می خواهیم بدانیم اگر یکی از شرکا بخواهد از این شراکت انصراف دهد و میزان حق و یا سرمایه خود را از این ملک مشاع باز پس گیرد حکم چیست.

ملک مشاع

اگر من بخواهم سهم خودم را از ملک مشاع بردارم حکم چیست؟

در این مورد فرد اگر بتواند با شرکای خود به توافق برسد، می توانند پول و سرمایه وی را به او پس دهند تا از شراکت کناره گیری کند. ( زمانی که اختلافی وجود ندارد کار به دادگاه نمی رسد و صرفا لازم است تمامی اقدامات حقوقی در اداره ثبت انجام شود تا بعدها به مشکل بر نخورند.) اما در صورتی که شرکا در این زمینه همکاری نداشته باشند و یا اینکه در میزان سرمایه به نقطه نظر مشترکی نرسند کار به دادگاه و صدور حکم از سوی قاضی می رسد. قاضی ابتدا در جهت بررسی ملک مشاع بر می آید و در صورتی که ملک مشاع امکان تقسیم بندی داشته باشد حکم این است که ملک تقسیم شود و هریک از شرکا سهم خود را بردارد و نیز سند هر قطعه به نام صاحب آن در می آید.

اما مواردی وجود دارد که نمی توان ملک مشاع را تقسیم کند مثلا در مواردی که شئ ای غیر قابل تقسیم تحت مالکیت شریک های متعدد است. در این زمان امکان تقسیم وجود ندارد.

بنابر این در اینجا حکم چیست؟

در این مواقع شرکا می توانند از دادگاه این درخواست را داشته باشند که ملک مشاع را بفروشد و سهم و سرمایه هرکس را به خود آن شخص تحویل دهد. زمانی که این دادخواست در دادگاه بررسی شد در صورتی که واجد تمامی شرایط بود دادگاه می تواند چنین اقدامی را انجام دهد. یعنی ملک مشاع به فروش می رسد سپس افراد می توانند با طی مراحلی قانونی در جهت دریافت سرمایه و حق خود به دادگاه مراجعه کنند.

دعاوی ملکی

دعاوی ملکی به چند دسته کلی تقسیم می شوند که هرکدام مربوط به نوعی ادعاست.

انواع دعاوی ملکی در یک تقسیم بندی اولیه به سه نوع تقسیم می شوند:

  1. دعاوی ملکی حقوقی

آمار زیادی از پروند هایی که مربوط به دعاوی ملکی است بخش حقوقی تشکیل می دهد. مساله ای که باعث می شود این حجم از دعاوی حقوقی شکل بگیرد این است که افراد نسبت به قوانین و مقررات حقوقی یا نا آگاهی دارند و یا اینکه در رعایت آنها اهمال کاری دارند. در این نوع پروند ها جرمی اتفاق نیفتاده است.

  1. دعاوی ملکی کیفری

برخلاف پروند های حقوقی که در آن مجرمی وجود ندارد در پروند های کیفری قطعا کسی مرتکب جرمی شده است و با شاکی و یا شاکیانی طرف است که از او شکایت کرده اند و این جرم مربوط به ملک و املاک است.

  1. دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ثبتی ملکی تا حد زیادی با دعاوی حقوقی همپوشانی ماهیتی و موضوعی دارند ولی به دلیل اینکه بسیار گسترده اند از سوی بهترین وکلای ملکی و گروه های وکالت به دسته بندی جدایی تبدیل شده است.

فروش ملک مشاع

نکته ای را که نباید از آن گذر کرد این است که علی رغم فعالیت گسترده آمار قابل توجهی از وکیل های با تجربه و با سواد، هستند عده ای کلاهبردار که با ادعای وکالت و توانمندی در این زمینه متاسفانه پول های زیادی را از مردم می گیرند ولی هیچگونه اقدامی برای باز پس گیری حق آنان نمی کنند. به یاد داشته باشید که مشاوره حقوقی با یک وکیل خوب و کاردان در موفقیت پرونده حقوقی شما نقش قابل توجهی دارد.

پاسخ به سوالات متداول شما

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *