زمان مطالعه :
۶ دقیقه
حق حضانت فرزند

حق حضانت فرزند

آنچه می خوانید...

حق حضانت فرزند با کیست؟ آیا راهی برای سلب حضانت وجود دارد؟  بعد از تعیین حضانت  فرزند،  مسئولیت تامین مخارج کودک با کدام یک از والدین است؟ متاسفانه والدینی که برای طلاق اقدام می کنند، بعد از مراجعه به گروه حقوقی وکلای پیروز  این سوالات را از کارشناسان در این زمینه دارند،  به  همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

حضانت چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است معنای حضانت را درک کنیم، حضانت  با ولایت متفاوت است. ولایت به معنای آن است که تمام امور فرزند بر عهده پدر و پدر بزگ است و در نبود پدر لازم است تا  تمام امور طفل بر عهده پدر بزرگ باشد در حالی که حضانت به معنای نگهداری  فرزند از لحاظ  روحی، روانی، جسمی، تعلیم و تربیت و.. است .

برعهده گرفتن حضانت فرزند از وظایف پدر و و مادر است، اگر که  این حضانت بر عهده هر کدام از والدین باشد، موظف به نگهداری از فرزند می باشند.

حضانت فرزند

وضعیت حضانت فرزند بعد از طلاق به چه صورت است؟

بعد از اینکه  والدین از یکدیگر جدا شدند، در صورتی که  فرزندان به سن بلوغ نرسیده باشند، حضانت فرزند را قانون تعیین می کند،  سن بلوغ برای دختر ها 9 سالگی و برای پسر ها  15 سالگی می باشد. در صورتی که کودک به سن بلوغ نرسیده باشد اولویت  حضانت تا 7 سالگی بر عهده مادر است البته اگر مانعی وجود نداشته باشد، دادگاه مسئولیت نگهداری از کودک را به مادر می دهد.  اما با رسیدن کودک به سن بلوغ این فرزند است که انتخاب می کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

با مشاهده ویدیو زیر درباره حضانت فرزند بعد از طلاق بیشتر بدانید:

 شرایط برعهده گرفتن حضانت فرزند

گرفتن حضانت فرزند نیاز به شروطی دارد، قانون مدنی والدین را از نظر  توانایی عملی، عقل سالم، اسلام،  شایستگی اخلاقی و برای مادر عدم ازدواج با شخص دیگر  بررسی می کند.  لازم به ذکر است که در صورتی حضانت بر عهده مادر باشد و پدر فوت کند و مادر ازدواج مجدد، همچنان حق حضانت فرزند بر عهده مادر است.

وضعیت حضانت کودک در طلاق توافقی

در طلاق توافقی تعیین میزان مهریه، حضانت و سایر حقوق طرفین طبق توافق این دو صورت می گیرد، در طلاق های توافقی،  حضانت فرزند معمولا بحث بر انگیز است. معمولا در این نوع از طلاق مادر با بخشیدن بخشی از مهریه خود  حضانت فرزند را می گیرد. اما این بدان معنی نیست که مرد نباید هزینه مخارج کودک را پرداخت کند، در هر حال وظیفه پرداخت نفقه کودک بر عهده پدر اوست، حتی اگر طلاق توافقی صورت گرفته باشد. به یاد داشته باشید که داشتن بهترین وکیل طلاق پروسه ی طلاق را برای شما آسان تر می کند.

راهکار های سلب حضانت

وقتی زن و شوهر از هم جدا می شوند و حضانت فرزند به یکی از آن ها سپرده می شود، برخی مواقع طرف مقابل مدعی می شود  که کسی که فرزند تحت حضانت اوست صلاحیت نگهداری فرزند را ندارد و خواستار نگهداری نزد خود می باشد. اما ممکن است این سوال هم برای شما پیش آید که در چه مواردی می توان از فردی که حضانت نگهداری فرزند به او سپرده شده است، سلب حضانت کرد؟

در پاسخ به چند مورد می توان اشاره نمود:

  • اگر حضانت بر عهده مادر سپرده شده باشد و مادر دومرتبه ازدواج کند.
  • همچنین اگر زن یا شوهری که حضانت بر عهده اوست، اعتیاد به مواد مخدر، الکل، یا قمار پیدا کند و یا دچار فساد اخلاقی و یا فحشا گردد.
  • مادر و یا پدر مبتلا به بیماری روانی شود.
  • ویا از فرزند برای تکدی گری، فحشا و یا قاچاق سوء استفاده نماید.
  • اگر کودک را به صورت نامتعارفی مجروح نماید و یا مورد  ضرب و شتم قرار دهد.

در تمام این مواد می توان از پدر یا مادری که حضانت فرزند به عهده اوست سلب حضانت کرد و کودک را به طرف دیگر سپرد.

حضانت

شرایط ملاقات فرزند با والدینی که حضانت بر عهده او نیست:

کودک این حق را دارد که  با هر  دو والدین ملاقات کند و  از وجود هر کدام از آن ها بهره مند شود، حتی اگر دادگاه حضانت را به یکی از والدین  نداده باشد، او این حق را دارد که روز هایی را با فرزند خود وقت بگذارند. زمان ملاقات را در صورتی که والدین به توافق نرسند دادگاه تعیین می کند و هیچ شرایطی نمی تواند مانع از این دیدار شود. حتی اگر طرف مقابل  از ملاقات فرزند با یکی از پدر یا مادر امتناع کند و  آن را تکرار کند، می توان برای سلب حضانت اقدام کرد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب بهترین وکیل

پاسخ به سوالات متداول شما  

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *