زمان مطالعه :
۷ دقیقه
انواع وصیت نامه

انواع وصیت نامه

آنچه می خوانید...

کدام نوع وصیت اعتبار بیشتری دارد؟ انواع وصیت نامه کدام است؟ چگونه می توان ارث را به طور مساوی بین دختر و پسر تقسیم کرد. با توجه به اینکه سهم الارث بعد از حیات محقق می گردد در رابطه با انواع وصیت نامه و راهکار های بعد از حیات و قبل از حیات در ادامه بحث می کنیم.

در خیلی از موارد مراجعین به گروه حقوقی وکلای پیروز این سوال را دارند که اگر بخواهیم دختر و پسر به یک میزان ارث ببرند بهترین راهکار چیست؟ یا حتی ممکن است این نگرانی از بابت همسر باشد و برای پیشگیری از دردسر های بعد از فوت  به دنبال یک راه حل خوب باشند، اما چه راه حل هایی وجود دارد ؟

انواع وصیت نامه

قانون گذار وصیت نامه را پیش بینی کرده است، وصیت نامه سه نوع دارد که شامل وصیت نامه عادی، وصیت نامه رسمی، وصیت نامه سری می شود در ادامه انواع وصیتنامه را برای شما شرح می دهیم:

وصیت نامه سری
وصیت نامه سری ترکیبی از وصیت نامه خود نوشت و وصیت نامه رسمی است. این نوع وصیت نامه توسط خود فرد نوشته و امضا می شود و سپس در اداره ثبت به امانت گذاشته می شود.

وصیت نامه خود نوشت

وصیت نامه خود نوشت وصیت نامه ای است که توسط خود شخص نوشته می شود و توسط او امضا می شود. این نوع وصیت نامه ممکن است به راحتی تحریف شود و یا از بین برود.

وصیت نامه رسمی
این نوع وصیت نامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود و از اعتبار بیشتری برخوردار است.

لازم به ذکر است که برخی افراد تصور می کنند چون وصیت نامه خود را داخل اسناد رسمی تنظیم کرده اند، پس وصیت نامه کاملا معتبر است، درست است وصیت نامه رسمی از وصیت نامه عادی اعتبار بیشتری دارد ولی حتما دلیل بر این نیست که محتوای آن قانونی باشد .

پس  تنها موردی که به سند اعتبار می بخشد، محتوای قانونی آن است. به یاد داشته باشید که انتخاب یک وکیل خوب به شما کمک شایانی می کند.

انواع وصیت نامه

بهترین راهکار برای قانونی کردن وصیت نامه

وصیت نامه تا یک سوم جایز است، به طور مثال شخصی که  60 میلیون دارایی دارد و مقدار 20 میلیون آن را وصیت کند، اگر هدف بر این باشد که دختر و پسر  به طور مساوی ارث ببرند، با این وصیت نامه این امر تحقق پیدا نخواهد کرد .خیلی اوقات دیده شده است که افراد به طور خیلی گنگ وصیت می کنند که دختر و پسر به صورت مساوی ارث ببرند، قاضی فرض را بر این می گذارد که شما در وصیت نامه خود تصمیم به وصیت تنها یک سوم اموال خود دارید. اما اگر مبلغ مورد نظر را پوشش ندهد و این تعادل بین دختر و پسر محقق نشود عملا به هدفتان نخواهید رسید .

بهترین راهکار در این شرایط این گونه است که اگر تمایل دارید دختر و پسرتان به طور مساوی ارث ببرند، باید در زمان حیات خود یک براوردی از اموال خود داشته باشید تا نقصانی که در رابطه با سهم ارث دختر است با به نام زدن مال و یا پرداخت پول به دختر این تعادل را برقرار کنید .

در نتیجه وصیت نامه در این شرایط نمی تواند کمکی داشته باشد و بهترین راهکار این است که در زمان حیات تصمیم در رابطه با اموال خود بگیرید .

وصیت نامه

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *