زمان مطالعه :
۴ دقیقه
انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت چیست؟

آنچه می خوانید...

انحصار وراثت چیست؟

بحث انحصار وراثت از این جهت  قابل توجه است که، برای تعیین و تقسیم اموال شخصی که از دینا می رود، لزوما ورثه باید در گام اول تعیین شود، تا بتوانند از حقوق و مزایای مالی ماترک مورد وفات بتوانند استفاده کنند . اما چگونه  باید برای انحصار وراثت اقدام کرد ؟ چه مدارکی  برای  انحصار وراثت لازم است ؟  مالیات انحصار وراثت چقدر است ؟

زمانی که فردی فوت  می کند طبیعتا اختیار اموال و دارایی هایش از دستش خارج می شود، برای آنکه  بتوان ورثه  شخص تشخیص داده شود، قوانینی وضع شده ، از جمله اینکه،  ابتدا لازم است گواهی انحصار وراثت بگیرید،  با این نامه مشخص می شود که ورثه مورد  وفات منحصر به چند نفر هستند و میزان سهم آن ها از ارث شخصی که فوت شده است چه مقدار است .

انحصار وراثت چیست؟
انحصار وراثت چیست؟

چه افرادی می  توانند برای انحصار وراثت اقدام کنند ؟

اینکه چه فردی گواهی انحصار وراثت را  تقاضا کند مهم نیست،  هر کدام از ورثه،  کسانی که ذی نفع هستند، این اختیار را دارند . به طور مثال عروس خانواده  این قصد را دارد با شناسایی اموال شخص فوت شده، سهم الارث همسرش را به عنوان مهریه توقیف کند، یا  حتی  طلبکاری که  چک دارد، تصمیم دارد با شناسایی اموال، طلبلش را توقیف  کند تا بتواند  چک خود را وصول کند. همه این ها ذی نفع  هستند و می توانند از طریق شورای حل اختلاف در محل سکونت مورد وفات  با گرفتن گواهی فوت اقدام کنند . در صورتی که  این اشخاص گواهی فوت یا مشخصات ورثه را هم نداشته باشند، می توانند از شورای حل اختلاف،  در تهران و یا دفاتر مراکز قاضی در خواست استعلام کنند، بعد از پذیرفته شدن، درخواست شما  به شورا ارسال  می شود . همچنین می توانید مستقیما به دفاتر شورا مراجعه کنید،  تا در خواست گواهی فوت، شناسنامه، کارت ملی مورد  وفات را دهید . بعد از تنظیم استشهادیه  و طی شدن مراحل  و گواهی از اداره دارایی، بعد از مشخص شدن ورثه میزان مالیات مشخص می شود  و با پرداخت آن این گواهی در اختیار شما قرار داده می شود .

در صورتی که مورد وفات در ایران سکونت نداشته باشد  چگونه می توان  برای  نامه انحصار وراثت اقدام کرد؟

در صورتی که شخص فوت شده در ایران اقامت گاهی نداشته باشد، می توان  از طریق آخرین سکونت گاهش  برای  انحصار وراثت اقدام شود  . در صورتی هم که اصلا در ایران ساکن نباشد، در این وضعیت محل مال یا ماترکی که از مورد وفات در ایران است، صالح به رسیدگی خواهد بود .

در صورتی که  مورد  وفات  به گونه ای فوت شده باشد که دیه به ورثه رسیده باشد ، در این موارد با همان گواهی حصر وراثت محدود، در حقیقت بدون نیاز به  گواهی حصر وراثت نامحدود، ورثه می توانند به اداره بیمه مراجعه کنند تا برای خسارت تعیین شده اقدام شود، در نتیجه می توان گفت دیه جز ماترک محسوب نمی شود، و تنها از این باب است که این گواهی در خصوص دیه، خیلی راحت و بدون هیچ گونه دردسری برای تعیین  ورثه مورد وفات در خواست خسارت یا دیه را داشته باشد .

گروه حقوقی وکلای پیروز ،قبول دعاوی و مشاوره تخصصی در زمینه ملکی، علائم تجاری، خانواده و اختلافات ناشی از قرارداد
تنظیم قرارداد شرکت های خصوصی و دولتی
021-26641878 آدرس اینستاگرام

شرایط ایرانیان مقیم خارج از کشور برای انحصار وراثت

اگر ایرانیان خارج از کشور خودشان توانایی حضور در ایران را داشته باشند می توانند از همین روش که در ابتدا گفته شد، اقدام کنند . اما اگر نتوانند به هر دلیل  به ایران  سفر کنند،  می توانند با مراجعه به سفارت خانه، کشوری که در آن ساکن هستند و یا کنسول گری های مربوطه، با اعطای وکالت به یک وکیل خوب در تهران  و یا اشخاصی که اصطلاحا با حق توکیل به اقوام، خواهر یا برادرشان، خیلی راحت می توانند این اقدام را انجام دهند و در کمترین فرصت و زمان  این گواهی را بگیرند .

لازم به ذکر است، تعیین وضعیت ماترک از زمان اخذ این گواهی صورت می گیرد . در خصوص سوال و یا مورد خاصی می توانید  با  گروه حقوقی وکلای پیروز  در ارتباط باشید .

وکلای پیروز

وکلا، حامیان کارآزموده ای هستند که دست در دست دادخواهان و ستم دیدگان،با بهره گیری از قدرت قلم و قوت کلام خود، به حفظ جان، مال و آبروی آنان اهتمام می‌ورزند. از این رو جمعی از وکلا برای ایجاد سایه ای امن از دفاع پیروزمندانه برای شهروندان، اقدام به تاسیس گروه حقوقی وکلای پیروز نموده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *